2011. július 25., hétfő

Örmény csirkeragu és házi fagyi

Nem régiben évfordultunk Mátéval, ezt azért így, vagy úgy mindig megünnepeljük. A dolog úgy esett, hogy előző este értünk haza a nyaralásból, a délelőtt pedig esősen- borongósan telt, így nem indultunk neki nagyobb bevásárló körútnak. Tehát az itthon található fagyasztott és tartós alapanyagokból kellett valami extrát összeütnünk, sikerült is, nagyon finom lett mindkettő.

A csirkeragu receptjét Stahl szakácskönyvében találtam. Igazság szerint mogyoróval kellett volna készíteni, de nekem csak mogyoróvajam volt itthon, így azt tettem bele, így is isteni lett. A tetejére dukált volna némi friss koriander levél, de a fent említett okok miatt ez is lemaradt. Tehát az én változatom:

15 dkg dió
5 dkg mandula
3 ek mogyoróvaj
50 dkg csirkemellfilé
só, bors
1 fej hagyma
3 ek olívaolaj
5 dkg vaj
2 kk őrölt pirospaprika
1 késhegynyi csilipaprika
3 dl tejszín

A diót és a mandulát egy nagy serpenyőben, szárazon megpirítom, majd robotgéppel megőrlöm. A csikremellet apróra kockázom, sózom, borsozom. A hagymát aprólyukú reszelőn lereszelem (meglepő, de kevésbé könnyeztem, mint a kockázásnál).
Ugyanabban a serpenyőben, amelyben a magokat pirítottam összemelegítek 2 ek olajat a vajjal, és ebben megsütöm a csirkemell felét. (10 perc közepes lángon) Szűrőkanállal tányérra szedem és kisütöm a másik felét, majd ezt is kiszedem. Nekem nagyon tetszett, hogy már attól, hogy a diós-mandulás edényben sütöttem csodaszép színe lett a husinak.
Ezután adunk még egy evőkanálnyi olajat a zsiradékhoz és pár percig futtatom rajta a hagymát. Eztán hozzáteszem az őrölt dió-mandula keverék 2/3-át, a mogyoróvajat, a paprikát, csilit, és a tejszínt. Pár perc alatt mártást főzök belőle, amikor szépen besűrűsödött visszateszem a csirkét, és 1-2 perc alatt összemelegítem.
Tálaláskor szórom rá a maradék diós-mandulás morzsát, köretnek (a szakácskönyv szerint) az örmények mindig kenyeret esznek, mi is így tettünk. Kellemesen melengető íze van, pont ilyen borús napokra való.

A házifagyit kísérletképpen csináltam, Lari lányom ugyanis "tigrises fagyitortát" rendelt a születésnapjára. Van ám fantáziája, mert még szerintem soha nem látott parfét, így ő maga találta ki ezt a fagyitorta dolgot. Már ki is gondoltam, hogyan oldom meg azt a nehéznek tűnő feladatot, elöljáróban annyit, hogy ehhez hasonló, csak barackos fagyi lesz a torta belsejében.
A recept az egyszerű, de nagyszerű kategóriába tartozik:

10 dkg cukor porrá őrölve (vagy eleve porcukrot is tehetünk bele, csak nekem az sosincs itthon)
2 dl habtejszín
15 dkg gyümölcs (én 8 dkg fagyasztott málnát, és a lekvárnak indult eperszószomból tettem bele, ezzel együtt felére csökkentettem a cukrot, tehát csak 5 dekát adtam hozzá)
1 ek rum

A cukrot megdarálom robotgéppel, rázuttyantom a gyümölcsöket, ezzel is darálom egy kicsit. Ha valaki olyan szerencsés, mint én, és kapott nászajándékba egy mindent tudó robotgépet, akkor annyi teendője van, hogy kicseréli a késeket habverőfejre, hozzáönti a tejszínt és a rumot és visszakapcsolja egy picit még a gépet. Aki nem ilyen szerencsés, öntse át a gyümölcsös cuccot egy tálba, és ott folytassa kézi robotgéppel. Aki még ennyire sem szerencsés, az kézi habverővel haladjon tovább. A többiek meg bele se kezdjenek ilyesmibe. :)
Ezután jön a fagyasztás, vagyis beleöntöm az egész masszát egy műanyag tálba, rányomom a tetőt és lefagyasztom. A teljes szilárdulásig nekem 3 óra telt el. Kb fél liter fagyi lesz belőle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése