2011. július 4., hétfő

beköszönő és zabpelyhes keksz


Már régóta érlelődik bennem egy főzős blog beindítása, és mostanra már elegendő ételt fotóztam le ahhoz, hogy bele is vágjak.

Sosem voltam egy tervezgetős ember, mindig az aznapi ihlet alapján főztem. Ha volt olyan. Ám néha az ihlet késett, vagy rám sem talált. Bizony-bizony minden háziasszony próbája, amikor naponta más ételt kell az asztalra tenni. Nem is a kivitelezés a nehéz, hanem a szellemi része, vagyis mit is válaszoljak arra a kérdésre, hogy "És ma mi lesz az ebéd?" Volt idő, hogy már ettől a kérdéstől falra másztam. "Majd meglátod", vagy "valami" és hasonló szörnyű válaszokkal odáztam el a válaszadást. Történt mindez annak ellenére, hogy szeretek főzni, sütni pedig imádok. "Mégis mit tehetnék, hogy ne így legyen?", merült fel bennem nap mint nap.

Döntöttem, osztottam szoroztam és léptem. Vagyis írtam. Néhány hónapja előre eltervezem az egy havi étrendet, így sokkal előrelátóbban, kiegyensúlyozottabban tudok főzni. Tudom, mit eszünk holnap, azután, vagy két hét múlva. Gazdaságosabban tudok így vásárolni, és bizony sokat lehet spórolni, ha előre látom, mikor milyen alapanyagokra lesz szükségem.

Ennek a módszernek köszönhetően rengeteg energia felszabadult bennem, és elhatároztam: havonta minimum 2 új fogást is kipróbálok. Elmondhatom, eddig még nem sikerült mellényúlnom a receptekkel, és minden újonnan kipróbált ételt felvettünk a családi repertoárba. Ezeket és a már régebbi, általunk többször kipróbált recepteket szeretném megosztani veletek.

Minden recept a mi családunkra van méretezve: 2 felnőtt és 2 gyerek. Ha mégsem ez az adag, akkor azt külön jelzem.

Jó szemezgetést!

Zabpelyhes keksz

A boltban is lehet kapni hasonlót, de szerintem ez sokkal jobb. Egyébként is nagy keksz-evők vagyunk, a kávé/ kakaó mellé mindig szívesen ropogtatunk valamit.
A receptet Stahl Judit Gyors édességek c. könyvében találtam, és nálunk nagyon menő. Kicsit módosítottam az eredeti receptet, íme:

7 1/2 dkg zabpehely
15 dkg finomliszt
1 kk őrölt fahéj
10 dkg cukor
15 dkg margarin / vaj
1 csipet só
1 ek méz
2 vanillin cukor
4 ek tej
1/2 kk szódabikarbóna (vagy 1 kk sütőpor)

Előmelegítem a sütőt 180 fokra.
Felolvasztom a margarint és a mézet egy kisebb tálban. Én mikróban szoktam, de akik irtóznak tőle lábosban is csinálhatják. Eközben összekeverem az összes száraz alapanyagot. Amikor felolvadt a margarin hozzázuttyantom a száraz alapanyagokhoz, hozzáadom a tejet és fakanállal gyorsan összekeverem. Egy eléggé ragacsos, de ekemény tésztát kell, hogy kapjunk.
Sütőpapírral kibélelek egy tepsit, ebbe rakosgatom egymástól 4 centire a diónyi gombócokat. Nekem egy nagy tepsinyi adag szokott kijönni belőle.
Ezután mehet is a sütőbe 10-15 percre, amíg szép aranybarnára nem sül. Kihűlés után szedjük ki csak a kekszeket, dobozban sokáig friss marad. Állítólag, mert nálunk 1-2 nap alatt elfogy. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése