2011. július 22., péntek

kovászolt kenyér


Mindig próbálok természetesebben főzni, így nem sok idő kellett, mire eljutottam a házi kenyér sütögetéshez. Nincs gépem hozzá, de nem nagy munka, bedagasztom, megkelesztem, és kisütöm a sütőben. Lehet, hogy az energiafogyasztással ugyanannyira jön ki, mint a bolti, de legalább tudom, mit eszünk. Nem mondom, hogy minden napra sütök, és a nyári hőségben (ami most éppen nincs) ritkán szánom rá magam, hogy még jobban befűtsek, de télen nagyrészt ilyet eszünk.

Olvasgattam recepteket, vettem egy olcsó kenyeres könyvet is, ott akadtam rá erre a kovász receptre. Igaz, a könyvben kellene még bele élesztő is, de én azt kihagytam és helyette jó sokáig kelesztettem. Szóval vállalkozó kedvűeknek ajánlom, és azoknak, akiknek van elég türelmük kivárni a kelesztési időket.

Kovász alaprecept:

200 g teljes kiőrlésű rozsliszt (bioboltban vettem, 280 egy kiló)
2 ek méz
1 kk koriander mag
1 kk köménymag
kevés liszt a tetejére

A fűszereket durvára töröm (mozsárban), és az egész cuccot összekeverem annyi vízzel, hogy sűrű, egyenletes masszát kapjak. Behintem egy kevés liszttel és meleg helyre teszem 3 napra. Minden nap 2-3 alkalommal átkeverem, a 2. napon már látszódnak pici hólyagok, és ez fokozódik a 3. napig. Ez kész is van.

A kenyér:

30 dkg teljes kiőrlésű rozsliszt
30 dkg búzaliszt (én simalisztet használtam, de itt is jobb a teljes kiőrlésű)
1 ek só
20 dkg kovász (a fenti adag)
3-4 dl langyos víz
1 ek olívalolaj

A száraz alapanyagokat összekeverem, hozzádolgozom a kovászt, az olajat és a vizet. kb 5-10 percig dagasztom, majd ha már elfáradt a kezem, meghintem a tetejét egy kevés liszttel és letakarva meleg helyen kelesztem. Sokáig tart, mire a duplájára kel, 6 óra kb. Ekkor visszanyomkodom, és átteszem a kenyérformába (két formába elegendő adag), megint a duplájára kelesztem, ez másodszorra már kevesebb idő, 1,5-2 óra. A formát jól olajozzuk ki, én itt elrontottam, szenvedtem is a kenyér kioperálásával. Ha szépen megdagadt, vízzel megkenem a tetejét180 fokra előmelegített sütőbe teszem, és időnként újra vízzel megkenegetve tűpróbáig, barnulásig sütöm, kb egy óra.
A kenyér laktató, tömörebb, mint a bolti, de szerintem sokkal finomabb. A képen látszik, hogy ez, amely legalább 60 %-ban teljes kiőrlésű rozslisztet tartalmaz mennyire halovány barna színű. Kíváncsi vagyok a hiper-szuper rozskenyerekbe mi a fenét tesznek, hogy étcsoki színük van.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése