2011. július 29., péntek

"fehér hal" árpával és piskótatekercs

Próbálok legalább kéthetente valamilyen halas ételt csinálni, a gyerekeknek ennél persze többet is kellene enniük, de általában így jön ki a lépés. Ez egy nagyon egyszerű recept, ezt is a Francia konyhából lestem, aszerint egész halba kellene tölteni a keveréket, de így is jó volt. A halacska alaszkai tőkehalfilé volt, cseppet sem környezet tudatos döntés, de sajnos a pénztárca vastagsága (vagy éppen vékonysága) ezt engedte meg.



Fehér hal

1 kg halfilé (ez a mi esetünkben 5 szép szelet)
2 citrom
1 csokor petrezselyem
8 gerezd fokhagyma
1 ek olívaolaj
só, bors

1 bögre árpagyöngy (gersli)

Előmelegítem a sütőt 200 fokra. A halat szobahőmérsékleten felengedem, sózom, borsozom. A töltelékhez lereszelem az egyik citrom héját, kifacsarom a levét, átpréselem a fokhagymákat, apróra metélem a petrezselymet, és ezt az egészet összekeverem az olajjal. Rákenem a halra, feltekerem a tetejére teszek 1-2 szelet citromot és sütőtálba teszem, lehetőleg szorosan. Kb fél óra alatt készre sül.
Életemben először árpát készítettem köretnek. Az árpa másnéven gersli, de amíg így emlegettem Máté nem engedte elkészíteni, mert szerinte úgy gusztustalanul hangzik. :) Szóval árpa marad a családi beszédben. Úgy készítettem, hogy a rizst szoktam, csak kevesebb vízzel: 1 ek olajon megfuttattam egy picit, majd felöntöttem másfél bögre vízzel. Sóztam és ráfacsartam a megmaradt fél citrom levét. 10 percig forraltam fedő alatt, majd lezártam, és még 15 percig hagytam a meleg főzőlapon párolódni, szépen felszívta a vizet. Egészen külölneges, kicsit mézes íze van, nekünk bejött, lesz folytatása az árpaevészetnek.

Kicsit kevésnek tartottam ezt az egy fogást, így még előtte elkészítettem gyorsan egy piskótatekercset.

5 tojás
10 ek víz
7 ek cukor
8 ek liszt
baracklekvár

Előmelegítem a sütőt 180 fokra. Szétválasztom a tojásokat, én a sárgájához szoktam tenni az összes vizet, tehát az 5 sárgáját a 10 ek vízzel meg a cukorral szépen kikeverem. Hozzáadom a lisztet, majd amikor homogén állagú, áttérek a fehérjére. Ebből 1 csipet sóval kemény habot verek. Ha ez is kész, óvatosan hozzákeverem a fehérjét a többi alapanyaghoz, a nagy gáztepsibe sütőpapírt terítek és azon egyenletesen eloszlatom a tésztát. 20 percig sütöm, majd nyitott sütőajtónál hagyom kihűlni, ezután egyenletesen elkenem rajta a lekvárt, feltekerem a sütőpapírról közben óvatosan mindig pár centis darabon elválasztva. Fél óra állás és szépen összeáll.

1 megjegyzés: